CDC anerkender iatrogen botulisme som bivirkning til botox-behandling

Det ledende amerikanske sundhedsinstitut CDC (Centers for disease Control and Prevention) nævner nu på deres hjemmeside, at man kan få botulisme som følge af kosmetiske injektioner med botulinumtoksin, hvis der injiceres med for høje doser.

En kosmetisk dosis ligger typisk mellem 20-75 enheder (afhængigt af mærket).

Der står på hjemmesiden: “Iatrogenic botulism can happen if too much botulinum toxin is injected for cosmetic reasons, such as for wrinkles, or medical reasons, such as for migraine headaches.”

Oversat står der: Iatrogen botulisme kan opstå hvis der injiceres for meget botulinumtoksin af kosmetiske årsager, f.eks mod rynker, eller medicinske årsager, f.eks. mod migræne.

Iatrogen betyder: sygdom fremkaldt af et lægemiddel.

Se hjemmesiden her:

https://www.cdc.gov/botulism/definition.html?fbclid=IwAR3kAYKnJwB0asN2WaISZdGuqHjXEm9rMKbhoQZ7t4tydl-XcZchE89y0VE

De Sydaustralske myndigheder skriver også, at botox kan give iatrogen botulisme:

https://www.sahealth.sa.gov.au/wps/wcm/connect/public+content/sa+health+internet/health+topics/health+conditions+prevention+and+treatment/infectious+diseases/botulism/botulism+-+including+symptoms+treatment+and+prevention