Botulisme og myastenia gravis efter botox

22 årig får botulismesymptomer efter 300 enheder (units) botox

En 22-årig mand fik regelmæssige botox behandlinger hver 3. – 4. måned imod sved under armhulerne.

Han modtog 150 enheder (units) Botox i begge armhuler pr. gang. De første 3 injektioner gav ingen komplikationer. Hver gang fik han 3 hætteglas Botox à 50 enheder injiceret i armhulerne.

Den 4. gang – i stedet for 3 hætteglas Botox (à 50 enheder) – modtog han 3 hætteglas (à 100 enheder), dvs. 300 enheder.

Ca. to uger efter injektionen klagede han over svaghed og træthed efter en træning. Næste dag klagede han over synkebesvær og havde kvælningsfølelse om natten. Derefter klagede han over synsproblemer, bl.a. skelen og synsforstyrrelser.

Han besøgte en øjenlæge, men øjenlægen fandt alt normalt. På grund af synkebesværet og ondt i halsen og en tidligere overfølsomheds historie indså han, at hans synkebesvær kunne være relateret til overfølsomhed, så han besøgte en astma og allergi specialist. Lægen fandt inflammation i spiserøret og henviste patienten til en halsspecialist. Der blev taget flere biopsier af spiserøret. Efter undersøgelser blev alt fundet normalt. Men patienten var fortsat træt og følte sig svag.

Ifølge hans historie og kliniske undersøgelser blev der konstateret mild skelen og træthed i hans ansigt, og en generaliseret svaghed var synlig i hans muskler.

Det var en fejl at injicere tre 100-hætteglas Botox i stedet for tre 50-hætteglas. Diagnosen var komplikationer af Botox injektion.

Til bedre evaluering blev patienten henvist til en neurolog. Diagnosen fra ​​neurologen var komplikationer af Botox, og en behandling blev startet: der blev udskrevet pyridostigmin. Symptomerne lettede bortset fra generel svaghed og træthed. Synkeproblemerne var der stadig efter en måneds behandling, men patientens symptomer forsvandt efter tre måneder.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6409137/

Iatrogen botulisme og Myasthenia Gravis efter Azzalure/Dysport-behandling

En case rapport, hvor lægerne havde svært ved at skelne mellem, hvad der var hvad, fordi iatrogen botulisme og myastenia gravis ligner meget hinanden i symptomer:

https://europepmc.org/article/PMC/6751432?fbclid=IwAR1Q4xIFqPPCwrV7FEyArjZnEz1nlNliKFuuBzEbtXUiOIdKPVuM5b8MryA

80 årig kvinde udvikler myastenia gravis efter 19. botox-injektion

Botoxinjektioner er bivirkningsfrie for mange, men at de er bivirkningsfrie de første mange gange, betyder ikke at de er risikofrie hver gang. Her er en case rapport fra 1998:

En kvinde på 80 år, som igennem 13 år havde modtaget 18 botoxinjektioner i ansigtet (30-120 enheder/units pr gang) uden bivirkninger fik for første gang bivirkninger efter 19. botoxinjektion: Hun modtog 120 enheder botox i ansigtet i januar 1998, og 4 dage efter fik hun synkebesvær og oplevede svaghed i nakkemusklerne. I løbet af 3 uger udviklede hun hængende øjenlåg, dobbeltsidig lammelse (diplegi), fik talebesvær og vejrtrækningsbesvær. Hun blev indlagt på hospitalet i 14 dage og fik sondemad. Hun blev behandlet med Neostigmin og Prednison imod myastenia gravis symptomer. 5 måneder efter kom hun i bedring og stoppede med Prednison og Neostigmin. I september udviklede hun symptomer igen og blev indlagt på hospitalet. Hendes nakkemuskler var igen blevet svage, hun fik synkebesvær, talebesvær, ansigtslammelse, dobbeltsyn. I løbet af de næste 2 måneder udviklede hun svaghed i øjenmusklerne, hængende øjenlåg, svaghed i ansigtsmusklerne, svaghed i tungen, hæshed og svaghed i hele kroppen. Hun blev behandlet med plasmafarese og 50 mg Prednison og 150 mg Azathioprin hver dag – og hun kom sig hurtigt. Sidst i januar 1999 havde hun ingen myastenia gravis symptomer længere.

https://pdfs.semanticscholar.org/d112/6a72799fc5987a86f70a1c0c28eb5c9fddbf.pdf