80 årig kvinde udvikler myastenia gravis efter 19. botox-injektion

Botoxinjektioner er bivirkningsfrie for mange, men at de er bivirkningsfrie de første mange gange, betyder ikke at de er risikofrie hver gang. Her er en case rapport fra 1998:

En kvinde på 80 år, som igennem 13 år havde modtaget 18 botoxinjektioner i ansigtet (30-120 enheder/units pr gang) uden bivirkninger fik for første gang bivirkninger efter 19. botoxinjektion: Hun modtog 120 enheder botox i ansigtet i januar 1998, og 4 dage efter fik hun synkebesvær og oplevede svaghed i nakkemusklerne. I løbet af 3 uger udviklede hun hængende øjenlåg, dobbeltsidig lammelse (diplegi), fik talebesvær og vejrtrækningsbesvær. Hun blev indlagt på hospitalet i 14 dage og fik sondemad. Hun blev behandlet med Neostigmin og Prednison imod myastenia gravis symptomer. 5 måneder efter kom hun i bedring og stoppede med Prednison og Neostigmin. I september udviklede hun symptomer igen og blev indlagt på hospitalet. Hendes nakkemuskler var igen blevet svage, hun fik synkebesvær, talebesvær, ansigtslammelse, dobbeltsyn. I løbet af de næste 2 måneder udviklede hun svaghed i øjenmusklerne, hængende øjenlåg, svaghed i ansigtsmusklerne, svaghed i tungen, hæshed og svaghed i hele kroppen. Hun blev behandlet med plasmafarese og 50 mg Prednison og 150 mg Azathioprin hver dag – og hun kom sig hurtigt. Sidst i januar 1999 havde hun ingen myastenia gravis symptomer længere.

https://pdfs.semanticscholar.org/d112/6a72799fc5987a86f70a1c0c28eb5c9fddbf.pdf